Een Shimano Alfine 8 of 11 naaf is een versnellingsnaaf welke in het achterwiel gemonteerd wordt, met 8 of 11 inwendige versnellingen. Het basisprincipe is gelijk aan de vertrouwde drieversnellingsnaaf, maar de uitvoering staat op een hoger niveau. Door de nauwkeurige tandwielen, de vele lagers en de oliebadsmering loopt de Shimano Alfine 8 of 11 naaf gelijk aan een derailleurversnelling in goede conditie. De 8 of 11 versnellingen zijn zeer direct te schakelen en de verschillen zijn mooi verdeeld, echter wel een groter verschil als het 'tandje' van de derailleursystemen. De Shimano Alfine 8 en 11 naven ontwikkeld voor de onderhoudsvrije woon/werk- en toerfietsen.

Rijden met een Shimano Alfine 8/11 versnellingsnaaf

Het eerste dat opvalt is dat als je de fiets oppakt al het gewicht in het achterwiel zit. De Alfine 8 of 11 naaf is niet veel zwaarder dan alle onderdelen van een derailleurfiets, maar het zit bijna allemaal op een plek. Als je even met de fiets loopt merk je dat de ketting of riem makkelijk aan het wiel kleeft: het tandwiel en dus ook de ketting of riem en de cranks draaien graag met het wiel mee omdat de afdichting tussen tandwiel en naaf wat wrijving heeft. Als je fietst draait alles dezelfde kant op en heb je er geen last van, en als de naaf ingelopen is wordt het ook minder. Draai aan de versnellingshendel om een lage versnelling in te schakelen (dat kan bij stilstand) en je fiets heerlijk ontspannen weg. Heb je een hele lage versnelling geschakeld dan komen er zagende geluiden uit de bak. Bij fietsen met grote dikke buizen, aluminiumframes, hoor je dat eventueel beter dan bij frames die van dunnere buizen zijn gebouwd, staal. Na een paar 1000 km inlopen zal de Shimano Alfinenaaf nooit absoluut stil worden in de lage versnellingen. Dit hoort bij de naaf en is er niet uit te halen zonder dat de naaf zwaarder zou gaan trappen. Schakelen is verder moeiteloos, draai of duw aan de versnellingshendel en je vindt altijd je eigen ideale versnelling.


Onderhoud

De Shimano Alfine 8 of 11 naaf is met speciale olie gevuld. Dit dient jaarlijks ververst te worden of na 5000KM. Mede hierdoor “loopt” deze uitvoering aanzienlijk soepeler als de Alfine 8 versnellingsnaaf. De schakelkabel is een bewegend deel en zal derhalve een keer vervangen dienen te worden. Bij een open ketting zal dit sneller slijten als wanneer je een kettingkast monteert of een riemaandrijving op je fiets is gemonteerd. De meeste uitvoeringen van de naaf zijn voorzien van een snelspanner. Er is ook een versie met moeren.

Ketting- of riemspanning

Een derailleur is voorzien van zijn eigen kettingspanner, dus kun je dan het wiel in een frame plaatsen met vertikale (niet verstelbare) padden. De ketting kan dan langer slijten zonder dat je er erg in hebt. Gebruik je geen derailleur maar een versnellingsnaaf, dan moet je ook een manier vinden om de ketting te spannen.

  • ketting spannen door een losse kettingspanner.
    Iets meer wrijving maar je hoeft niet om de 1000 km je ketting bij te spannen.
  • ketting of riem spannen door de naaf in horizontale padsleuven naar achteren te trekken.
  • ketting of riem spannen door het voortandwiel te verplaatsen. Dit kun je doen met een excentrische bracketas, een constructie die uit de tandems afkomstig is. Je hebt daar dus een speciaal frame voor nodig, want het brackethuis voor een excenter is extra groot (als je kunt leven met externe lagers zijn er ook mini excenters die met een standaard frame werken) . Je spant de ketting door de trapas iets te verzetten. In theorie zou je de zit dan weer moeten aanpassen, maar de veranderingen zijn zo klein dat de meesten er geen erg in hebben. Het wiel blijft op dezelfde plaats, wat handig is met (schijf)remmen, spatborden etc
  • ketting of riem spannen door de padden in hun geheel te verschuiven. Je kun dan het wiel uit de fiets halen zonder weer de ketting te moeten spannen, je kunt een gewone snelspanner gebruiken, en je kunt ook de schuivende padden verruilen voor een type met een derailleuroog.

Onze Snel fietsen zijn op verschillende wijze met een Alfine 8 of 11 versnellingsnaaf op te bouwen.
In een van onze winkels gaan we graag met je in gesprek wat goed bij uw gebruik, wensen, ervaringen en financiële situatie past.

 

Kijk hier op de website Shimano

SNEL FIETSEN BV

Amsterdamsestraatweg 414 a-b-c
3551 CX Utrecht
Telefoon 030 - 2441971
utrecht@snelfietsen.nl

Valeriusstraat 79
2517 HP Den Haag
Telefoon 070 - 7371372
denhaag@snelfietsen.nl

KvK Utrecht 30023353
BTW nr. NL810498820B01

Algemeen emailadres:
info@snelfietsen.nl

ABN-AMRO
IBAN: NL88 ABNA 0490 7820 19
BIC: ABNANL2A

•  Algemene voorwaarden
•  Garantiebepalingen

FIETSMERKEN

•  Snel
•  Brompton
•  Cannondale
•  Cube
•  Idworx
•  Surly
•  Van Nicholas
•  Bamboe Fietsen

 

FRAME MATERIAAL

•  Stalen fietsen
•  Titanium fietsen
•  Carbon fietsen
•  Aluminium fietsen
•  Bamboe Fietsen

OPENINGSTIJDEN:

Maandag   Gesloten
Dinsdag   9:00 – 18:00
Woensdag   9:00 – 18:00
Donderdag   9:00 – 21:00
Vrijdag   9:00 – 18:00
Zaterdag   9:00 – 17:00
Zondag   Gesloten

 

 

AANMELDEN NIEUWSBRIEF

Ongeldige invoer
(We versturen deze 1x per kwartaal)

 

 

Erkend leerbedrijf